zavřít

Novela zákoníku práce v personální a mzdové oblasti aktuálně 2023/2024

Tento seminář je možné shlédnout online. Při přihlášení si vyberete, jestli přijdete osobně nebo se připojíte přes internet.

► Bližší informace k webinářům

přednáší: Zdeněk Křížek – specialista na personální a mzdovou problematiku, zkušený a dlouholetý lektor
datum konání: v čase 9-15.00
místo konání: kancelář
cena: 4 000,- Kč pro členy SÚ, včetně 21% DPH
4 400,- Kč ostatní, včetně 21% DPH
VS: 73057

Novela zákoníku práce v personální a mzdové oblasti aktuálně 2023/2024.

Cíl: Seznámit posluchače s novinkami v oblasti Zákoníku práce, a v dalších předpisech, které byly již v průběhu roku 2023 schváleny a které se s pravděpodobnou účinností od roku 2024 navrhují. Tyto změny budou mít pak zásadní dopady pro zaměstnavatele, ale i zaměstnance. Podrobné materiály budou zpracovány podle posledního vývoje legislativy k termínu konání akce.

Určeno pro: Vedoucí pracovníky, personalisty a mzdové účetní, včetně společností zabývající se externím zpracováním mzdové a personální problematiky.                                                          

PRVNÍ DEN:

1)    Základní seznámení s novelou Zákoníku práce v rámci zásadních a parametrických změn.

Pracovní smlouva a její obsah, informování o obsahu pracovního poměru, elektronické doručování písemností – digitalizace v oblasti personálního ukládání dat.

2)     Zásadní změny v uzavírání dohod o provedení práce a pracovní činnosti.

Porovnání právní úpravy výkonu práce u zaměstnávání zaměstnanců činných mimo pracovní poměr v roce 2023 a novela s pravděpodobnou účinností od 1.9. (10).2023. a od 1.1.2024. Nové nároky zaměstnanců činných na základě DPP a DPČ, kdy se právní úprava (bude-li takto schválena) přiblíží nárokům zaměstnanců činných na základě pracovního poměru. Celá řada ukázek v rámci porovnání současné právní úpravy a budoucích připravovaných změn.  

3)      Vysílání zaměstnanců do zahraničí podle navrhované novely.

4)      Novinky pro zaměstnance pracující mimo pracoviště zaměstnavatele (práce z domova).

Uzavření dohody mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem o výkonu práce z domova. Obsah této dohody. Vytvoření podmínek pro výkon mimo pracoviště zaměstnavatele. Zásady bezpečnosti práce. Zpracování zásady dodržení ochrany osobních a jiných dat zaměstnavatele a zaměstnance. Náhrada zaměstnanci v souvislosti se zvýšenou režií na energie, které vzniknou zaměstnanci s výkonem práce z domova. Plnění pracovních úkolů – tzv. odváděcí období….. . Doporučený vzor uzavření dohody o výkonu práce z domova.

5)     Práce a skloubení osobního volna v rámci péče o rodinu.

Nové navrhované změny v oblasti čerpání rodičovské dovolené, její délky, výše, střídání péče o dítě matka – otec, otec-matka. Umožnění kratší pracovní doby z důvodu péče o dítě, děti.

6)     Další úpravy v Zákoníku práce – informování o obsahu pracovního poměru a dohody o provedení práce a pracovní činnosti.

7)      Ještě k zaměstnávání uprchlíků – Ukrajina v souvislosti s udělením (prodloužením víza) o udělení dočasné ochrany až do 31.3.2024.

Prodloužení víza a zásady dodržení termínu k získání prodloužení víza do 31.3.2024. Další možné zaměstnávání těchto uprchlíků, uzavírání pracovních poměrů na dobu určitou, případně ukončení pracovněprávních vztahů, pokud není uděleno prodloužení víza. Rizika zaměstnávání uprchlíků prostřednictvím agentur práce. Co by měl vyžadovat uživatel na agentuře práce, a další zásady při agenturním zaměstnávání, a to nejen cizinců.  Hlášení nepojištěných uprchlíků činných na základě DPP a DPČ na místně příslušnou OSSZ.  Změny ve výplatách sociálních dávek pro uprchlíky a dopady těchto změn na zaměstnavatele. Hlášení případných příjmů uprchlíků u zaměstnavatele na příslušný Úřad práce, s účinností od 1.7.2023.

8)       Ozdravný balíček – navrhované změny vlády a dopady na zaměstnavatele! Zásadní změny (budou-li ke dni webináře již schváleny). Základní průřez.  

9)       Zákon o ochraně oznamovatelů – whistleblowing (základní důležité informace o povinnostech zaměstnavatelů a oznamovatelů, doporučený vzor vnitřního předpisu k dané problematice ).

10)        Závěr, odpovědi na dotazy.

K tomuto semináři obdrží posluchači velmi podrobné pracovními materiály s celou řadou příkladů, doporučených postupů a vzorů.

DRUHÝ DEN 

11)  Personální agenda • povinnosti zaměstnavatele – přijímací řízení, předsmluvní     povinnosti a dodržování zásad zachování ochrany osobních údajů a jejich zpracování.

vedení osobní evidence • potřebné údaje při přijímaní uchazečů o zaměstnání • co vyžadovat za osobní údaje • co nelze vyžadovat • osobní spis, ochrana osobních údajů  • doporučené postupy a vzory • vnitřní firemní předpisy • organizační řád • pracovní řád • vnitřní předpis o kamerovém systému • vnitřní předpis o poskytování benefitů, elektronizace dat, atd...

povinnosti zaměstnavatele – personalisty • před vznikem pracovněprávního vztahu zaměstnanců – dokumenty, které má právo zaměstnavatel vyžadovat při nástupu zaměstnance •. Zápočtový list a jeho obsah, pracovní posudek, termíny ve vztahu k dalším institucím – odhlašování a přihlašování a  další informační povinnosti. Specifika při uzavírání pracovněprávních vztahů s uprchlíky – Ukrajina 2023.

vstupní a další školení v otázkách bezpečnosti práce • předcházení pracovních úrazů a nemocí z povolání v souladu se Zákoníkem práce a dalšími právními předpisy.

12)  Zákon o pracovnělékařské službě • povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance

zákon o pracovnělékařské službě a prováděcí vyhláška k zákonu o pracovnělékařské službě,

zařazení zaměstnanců • kategorizace prací (rizikové skupiny prací)

kdo musí mít smluvního poskytovatele pracovnělékařské služby  • vnitřní firemní předpis o zajišťování lékařských prohlídek • Zásadní změny v prováděcí vyhlášce k Zákonu o pracovně lékařských službách. Nová vyhláška 452/2022 Sb. s účinností od 1.1.2023 -  podrobný komentář.

vstupní lékařské prohlídky a jejich případné zrušení u kategorie první a druhé • periodické prohlídky • mimořádné prohlídky • výstupní prohlídky • lékařské prohlídky u žáků středních odborných učilišť. Pracovní nezpůsobilost a řešení otázek dalšího výkonu práce zaměstnance u zaměstnavatele.

sankce za neprovedení  pracovnělékařských prohlídek • možné represe za odmítnutí podrobení se pracovnělékařským prohlídkám zaměstnancem • zaměstnanec je nezpůsobilý k výkonu práce • povinnosti zaměstnavatele

13)  Zákon o zaměstnanosti

přivýdělek uchazeče o zaměstnání • agenturní zaměstnání • povinnost evidovat zaměstnávání občanů EU a cizinců, vzor dohody mezi agenturou práce a uživatelem agenturního zaměstnance, klady a zápory agenturního zaměstnávání. Novinky u agenturního zaměstnávání – zpřísnění podmínek činnosti agentur práce od 1.1.2024.

14)  Pracovní doba, dovolená, překážky v práci, náhrady škody 2023

určování pracovní doby • rovnoměrná pracovní doba • nerovnoměrná pracovní doba • směnné provozy • konto pracovní doby • práce mimo pracoviště zaměstnavatele – porovnání současné právní úpravy a navrhované změnypoznatky z praxe  pružné rozvržení pracovní doby • dny pracovního klidu • přestávky v práci • práce přesčas • práce v noci • pracovní pohotovost. Doporučené vzory obsahu vnitřních předpisů u zvláštních režimů pracovní doby.

dovolená a její určení základní nejdůležitější informace • čerpání dovolené • převádění dovolené z roku do roku • krácení dovolené • přerušení dovolené • dovolená za odpracované dny • proplácení dovolené, mateřská dovolená a dovolená • inspekce práce a její kontroly na úseku čerpání dovolené – praktické poznatky. Sankce za nečerpání dovolené.

jak řešit tzv. zástupy za zaměstnance na mateřské a rodičovské dovolené • smlouvy na dobu určitou po dobu čerpání mateřské a rodičovské dovolené.

překážky v práci • na straně zaměstnavatele – prostoj, jiné překážky a částečná práce -  praktické zkušenosti • důležité osobní překážky v práci na straně zaměstnance • Nařízení vlády 590/2006 Sb. • nároky s náhradou nebo bez náhrady mzdy, platu • nemoc zaměstnance, karanténa, ošetřovné a dlouhodobé ošetřovné,

náhrady škody v roce 2023 • pracovní úrazy • evidence PÚ • odškodňování PÚ a nemocí z povolání – základní nejdůležitější informace v této oblasti a důležité novinky • dohoda o hmotné odpovědnosti za svěřené hodnoty • věci zaměstnavatele, vzory, tiskopisy doporučené postupy • povinnosti personalistů

15)   Odměňování zaměstnanců – důležité základní informace pro personalisty a mzdové účetní.

zařazování zaměstnanců • mzda, plat • mzdový výměr • platový výměr • právní předpisy

nejnižší úroveň minimální zaručené mzdy • smluvní mzda • zaručená mzda • co není mzdou, platem • obsluha mzdy – nedotknutelnost mzdy, platu, zákonné příplatky ke mzdě, platu • příplatek za práci přesčas, svátek, víkend, v noci, ztížené pracovní prostředí • další možné příplatky k tarifnímu platu

nenárokové složky ke mzdě, platu • prémie, odměny • osobní příplatky • příplatek za odpolední směnu • odměna za pracovní pohotovost • náhrada mzdy, platu za práci přesčas a ve svátek. Průměrný výdělek a jeho význam v pracovně právní oblasti.

základní průřez v problematice srážek ze mzdy, platu nebo odměny – novela insolvenčního zákona, příjmy které jsou předmětem srážek, pořadí prováděných srážek – nepřednostní a přednostní pohledávky, plnění součinnosti plátce příjmu povinného – exekutor. Zásadní specifické příklady na výpočet srážek.

stravování zaměstnanců – stravenky, stravné, stravenkový paušál a jeho klady a zápory, další možnosti jak umožnit zaměstnanci vhodně se stravovat • doprava zaměstnanců do zaměstnání atd.

16)    Diskuze • odpovědi na dotazy

 


Organizační pokyny »

Kalendář akcí

pořádaných Spolkem účetních Olomouc

Datum Název  (kliknutím zobrazíte detail) Místo Lektor Cena člen / nečlen Objednat
DPH v roce 2024 – praktické zkušenosti ZÁZNAM WEBINÁŘE Ing. Ivana Langerová, daňová poradkyně 2 100 Kč / 2 300 Kč přidat do košíku
PAP ZÁZNAM WEBINÁŘE Ing. Simona Pacáková, auditorka a daňová poradkyně 2 000 Kč / 2 200 Kč
zrušený
kontakt »
Účtování dotací u podnikatelských subjektů a nestátních neziskových organizací WELLNET, Wellnerova 7, Olomouc RNDr. Petr Beránek, daňový poradce 2 000 Kč / 2 200 Kč přidat do košíku
DPH – uplatňování ve vztahu k EU a třetím zemím WELLNET, Wellnerova 7, Olomouc, nebo kancelář Ing. Jiří Klíma, daňový poradce 2 600 Kč / 2 800 Kč přidat do košíku
Mzdové aktuality pro rok 2024 WELLNET, Wellnerova 7, Olomouc, nebo kancelář Ing. Růžena Klímová, specialista na mzdovou problematiku 2 100 Kč / 2 300 Kč přidat do košíku
Společnost s ručením omezeným v účetnictví a daních, ve vazbě na zákon o obchodních korporacích WELLNET, Wellnerova 7, Olomouc RNDr. Petr Beránek, daňový poradce 2 000 Kč / 2 200 Kč přidat do košíku
Majetek ve veřejném sektoru pro vybrané účetní jednotky, účetně/daňově WELLNET, Wellnerova 7, Olomouc, nebo kancelář Ing. Simona Pacáková, auditorka a daňová poradkyně 2 000 Kč / 2 200 Kč přidat do košíku
DPH – uplatňování ve vztahu k EU a třetím zemím hotel ZLÍN, Zlín Ing. Jiří Klíma, daňový poradce 2 600 Kč / 2 800 Kč přidat do košíku
DPH aktuálně a řešené příklady WELLNET, Wellnerova 7, Olomouc, nebo kancelář Ing. Ivana Langerová, daňová poradkyně 2 100 Kč / 2 300 Kč přidat do košíku
Zaměstnávání malého rozsahu • DPP a DPČ v roce 2024 po novele zákoníku práce hotel ZLÍN, Zlín Ing. Růžena Klímová, specialista na mzdovou problematiku 2 100 Kč / 2 300 Kč přidat do košíku
Daňový specialista, 15 lekcí WELLNET, Wellnerova 7, Olomouc kolektiv lektorů SÚ 17 000 Kč / 17 700 Kč přidat do košíku
Účetnictví, kurs pro začátečníky, 20 lekcí WELLNET, Wellnerova 7, Olomouc kolektiv lektorů SÚ 16 000 Kč / 16 700 Kč přidat do košíku
Mzdové účetnictví, 14 lekcí WELLNET, Wellnerova 7, Olomouc kolektiv lektorů SÚ 15 000 Kč / 15 700 Kč přidat do košíku
MZDY-DANĚ-ÚČETNICTVÍ 2024-2025 HATĚ, hotel SAVANNAH Ing. Klímová, Ing. Klíma, Ing. Langerová, RNDr. Beránek 8 400 Kč / 10 400 Kč přidat do košíku
Datum Název Místo Lektor Cena člen / nečlen Objednat

Další školení další